I guess by now everyone has heard the sad news, so I will just post this here for the record, along with a video showing the man and his art at its best.
Comunicado:
A las 6 y 45 minutos del día de hoy, 3 de junio de 2009, a los 60 años de edad, falleció en su ciudad natal, Jesús Alfonso Miró, director musical de Los Muñequitos de Matanzas, compositor y percusionista excepcional.
Hijo de padres matanceros, único varón de la familia Alfonso Miró y padre de 8 hijos, todos dedicados a la rumba como músicos o bailarines. Dos de ellos han sido parte de esta agrupación y en la actualidad Freddy Jesús Alfonso Borges, dotado también de la destreza de su padre, es el quinto del grupo y ya comienza a seguir también su camino como autor de sentidas rumbas.
Como músico de Los Muñequitos Jesús conoció casi todos los continentes; donde quiera que estuvo sembró amigos, discípulos, brilló en cada escenario, pero nunca olvidó su raíz y vivió toda una vida orgulloso de su estirpe rumbera, saboreando cada esquina de su barrio: la Marina.
Desde los siete años hasta la fecha, participó como músico y bailarín en la Comparsa La
Imaliana, fundada por su padre y por Félix Vinagera. Por un tiempo fue integrante de la Orquesta de Música Moderna de su ciudad y el grupo de Papa Goza. Desde 1967 es Director Musical y quinto del grupo Los Muñequitos de Matanzas, agrupación a la que amó profundamente y dedicó la mayor parte de su vida.
Como compositor fue imprescindible en el repertorio de esa agrupación, siendo conocidas sus obras en el mundo entero, como autor de Congo Yambumba, la Llave, Chino Guaguao, Lengua de Obbara, Saludo a Nueva York, y muchas otras que ya son clásicos de la rumba cubana. Muchos intérpretes prestigiosos como Eddy Palmieri dan cuenta de la sabrosura y popularidad de sus obras, incluyéndolas en sus discos y mencionándolo como un imprescindible en la música de nuestro continente.
Siendo aún muy pequeño de edad, junto a otro de los grandes de Los Muñequitos: Ricardo Cané, Jesús Alfonso partió a las montañas de Cuba para alfabetizar a los campesinos, graduándose más tarde como joven maestro revolucionario. Por sus grandes aportes a la música y a su pueblo, le fue conferida la condición de Hijo Ilustre de la Ciudad de Matanzas.
Jesús Alfonso, perteneciente a la sociedad matancera Efí Irondó Itá Ibekó, respetuoso portador de la regla de Osha, será recordado por todo su pueblo y muy especialmente por los rumberos de todo el mundo. Su nombre nunca será olvidado, su recia voz indicando cómo tenía que vibrar la música y el sonido de sus manos en el cuero, perdurarán en la memoria de todos los que le
conocimos y le reconocemos como uno de los más insignes músicos de todos los tiempos, porque Jesús fue a la rumba como Cuní o Chapottín al son. Jesús le dio a la rumba su vida toda. Su nombre está sin lugar a dudas, junto a Chano, Tata, Papín y todos los grandes de la música cubana.
Su cuerpo se encuentra expuesto en el lugar donde cada día ensayan Los Muñequitos de Matanzas, en la calle del mismo nombre de la ciudad, número 7906, entre Contrera y Milanés. Se le honrará como merece hasta que sea sepultado en horas tempranas del día de mañana.
A su esposa Dulce María Galup, a sus hijos y demás familiares, a Diosdado Ramos y todos sus compañeros de rumba que tanto le han admirado y hoy están sintiendo profundamente su pérdida, les expresamos nuestras más sentidas condolencias.
CARY DIEZ
* * *
For immediate release:
At 6:45 a.m. today, June 3 2009, at 60 years of age, Jesús Alfonso Miró, musical director of Los Muñequitos de Matanzas, exceptional composer and percussionist, died in his home town of Matanzas, Cuba. The only son of the Alfonso Miró family, he was the father of 8 children, all dedicated to the rumba as musicians or dancers. Two of them have been members of the
Muñequitos and at present, Freddy Jesús Alfonso Borges, a practitioner of his father’s art, plays the quinto of the group and has begun to follow as well in his path as the composer of heartfelt rumbas.
As a musician of Los Muñequitos Jesús traveled to almost all the continents. Wherever he went he left friends and disciples. He shone on every stage he played on, but he never forgot his roots and lived a full life, proud of his lineage as a rumbero, enjoying the flavor of every corner of his barrio, la Marina. Beginning at the age of seven, he participated as a musician and dancer in the Comparsa La Imaliana, founded by his father and by Félix Vinagera. For a time he was a member of the Orquesta de Música Moderna of his city and of the Papa Goza group. From 1967 he was musical director and quinto of Los Muñequitos de Matanzas, a group which he profoundly loved and to which he dedicated the greatest part of his life.
As a composer he was indispensable to the repertoire of the group, with his works known worldwide. He was the author of “Congo Yambumba,” “La Llave,” “Chino Guaguao,” “Lengua de Obbara,” “Saludo a Nueva York,” and many others that are now classics of Cuban rumba.
Prestigious interpreters including Eddie Palmieri took note of his sabrosura and the popularity of his works, including them on their records and mentioning him as indispensable to the
music of our continent.
When Jesús Alfonso was still very young, together with another of the great figures of Los Muñequitos, Ricardo Cané, he went to the mountains of Cuba to teach literacy to the people of the countryside, graduating later as a young revolutionary teacher. For his great contributions to music and to his community, he received the title of Hijo Ilustre (Illustrious Son) of Matanzas.
Jesús Alfonso, member of the Matanzas society Efí Irondó Itá Ibekó and respectful observer of the regla de Osha, will be remembered by all his community and especially by rumberos around the world. His name will never be forgotten. His strong voice and the sound of his hands on the skins will remain in the memory of those who knew him and recognize him as one of the most celebrated musicians of all time, because Jesús was to the rumba as was Cuní or Chapottín to the son. Jesús gave his entire life to the rumba. His name is next to Chano, Tata, Papín, and all the greats of Cuban music.
Viewing will be in the place where Los Muñequitos de Matanzas rehearse every day, at 7906 Matanzas Street, between Contrera and Milanés. After respects are paid, he will be buried in the early hours tomorrow.
To his wife Dulce María Galup, to his children and other family members, to Diosdado Ramos and all his compañeros in the rumba who have so much admired him and are today feeling his loss, we send our heartfelt condolences.
CARY DIEZ
Monday, June 08, 2009
Ibbae: Jesus Alfonso Miró
Posted by Barry at 12:51 PM
Labels: Los Muñequitos, Rumberos
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
Barry,
Thanks for posting this. If you ask me this was probably around the period when when Los Munequitos sounded their best.
No one can argue that Jesus changed the way everyone phrased their quinto licks afterwords, but there was and always will be only ONE Jesus Alfonso Miro.
another thing Barry, where is this particular video clip from?
I think it was a club in Varadero, I have lots of video from there. People keep telling me the name and I keep forgetting it. I will ask around again.
Can anyone tell me how Jesus died at such a young age? I did workshops with Munequitos around 10 years ago. Wonderful generous people.
dan
Not exactly certain what the cause was but he had surgery for throat cancer a couple/few years ago.
Post a Comment